Novo i vrijedno izdanje u ZMAG-ovoj izdavačkoj djelatnosti je praktični priručnik Alati za suradnju škola i lokalne zajednice za održivi razvoj koji je dostupan za besplatno preuzimanje u našoj Bazi znanja.
Publikacija predstavlja skup metoda i tehnika koje mogu poslužiti za dobivanje ideja, inspiracije i motivacije potrebnih kako biste kvalitetno zakoračili u područje održivog razvoja u školskom sustavu. U priručniku ćete pronaći aktivnosti koje odgovaraju i formalnim i neformalnim obrazovnim situacijama i uključuju učenike, studente, roditelje, lokalne odbore, grupe, susjede te dionike iz privatnog i javnog sektora, nevladinih organizacija, istraživačkih centara i dr. Cilj ovog priručnika je učiniti suradnju škola i lokalne zajednice pristupačnom i izvedivom kako bi se postigla zajednička nastojanja održivog razvoja, putem dijeljenja odgovornosti, poštivanja raznolikosti i horizontalnog umrežavanja.
Publikacija je nastala u suradnji trideset institucija iz sedamnaest europskih država uključujući sveučilišta, javne institucije, nevladine organizacije, subjekte iz privatnog sektora i istraživačke institute. Dvadeset i četiri autora nude trideset razrađenih nastavnih cjelina primjenjivih u osnovno i srednjoškolskom obrazovanju. Teme koje publikacija obrađuje stvaraju značajan doprinos obrazovnom sustavu za tranziciju škola za 21. stoljeće.
Priručnik je izdala švicarska organizacija ENSI i mreže CoDeS, a ZMAG ga je prilagodio našim uvjetima i preveo na hrvatski jezik.
Područja koja su obrađena:
- suradnja – porodično blago, transgeneracijska i međusektorska suradnja
- uključivanje – nesaposlenost, malo i lokalno poduzetništvo, osnivanje inovativnih projekata,
- planiranje budućnosti – upravljanje financijama, fondovi za okoliš, školsko zadrugarstvo, grupna financiranja
- korištenje alata – praktičan rad, realne vještine i alati za pronalaženje informacija, učenje kroz kreiranje, sudjelovanje i rad
- jake i otporne lokalne zajednice – svijest o vrijednostima i posebnosti lokalne zajednice, edukacija za aktivne i odgovorne građane
- učenje od prirode – zelena perspektiva, učenje u stvarnim životnim uvjetima, učenje na živim primjerima iz prakse
- komunikacija – dijalog, debate, pregovaračke vještine, kritičko promišljanje i samokritičnost, poticanje tema korisnih za razvoj empatije i socijalne inteligencije, novi mediji
Obrazovanje treba ponuditi autentična iskustva. Jačanje suradnje između škola i lokalne zajednice važno je ne samo u kontekstu edukacije nego i u političkom smislu. Suradnički projekti učenike mogu usmjeriti i na aktivno sudjelovanje i izgradnju znanja, tolerancije i pozitivne društvene klime. Glavni cilj škole trebao biti obrazovati mlade kako bi oni mogli postići dobrobit za sebe i društvo u kojem žive.
Riječima Paula Freirea: “osnovni je cilj obrazovanja je razumijevanje društvenih i političkih proturječnosti u svijetu i djelovanje”, dok autorica Alice Waters smatra da je „podučiti djecu kako da se hrane, kako da uzgoje hranu i kako da žive u zajednici dužnost i odgovornost obrazovnog sustava.”
Udruga ZMAG već dvadeset godina potiče inovativne obrazovne procese. Iz ZMAG-a su tisuće održani predavanja, radionica, savjetovanja i mentoriranja za održivi razvoj na području cijele Republike Hrvatske i u zemljama regije.
Ova publikacija prevedena je u sklopu projekta EdUTOPIJA21 – stvaramo održivu budućnost koji udruga ZMAG provodi u partnerstvu s Gradom Velikom Goricom i sedam škola na području Velike Gorice: OŠ Eugena Kumičića, OŠ Novo Čiče, OŠ Eugena Kvaternika, OŠ Eugena Kvaternika – PŠ Lukavec, OŠ Eugena Kvaternika - PŠ Dubranec, OŠ Vukovina – PŠ Rakitovec i OŠ Vukovina. Projekt je sufinanciran kroz Švicarsko – hrvatski program suradnje, program sufinancira Ured za udruge Vlade RH kroz Poziv Osnaživanje doprinosa organizacija civilnoga društva obrazovanju za održivi razvoj za unaprjeđenje ekonomske i socijalne kohezije.
Stajališta izražena u ovoj publikaciji isključiva su odgovornost autora i ne odražavaju nužno stajalište Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.
Publikacija se besplatno može preuzeti u našoj Bazi znanja.