Obrazovni modul #1: Što je to održivi razvoj, kako prepoznati potencijale i prirodne resurse zajednice te kako rješavati probleme u skladu s održivim razvojem i unaprjeđivanjem održive zajednice.
U sklopu projekta EdUTOPIJA 21– stvaramo održivu budućnost, koji kroz suradnju raznih društvenih aktera radi na stvaranju ekonomske i socijalne kohezije i održivog razvoja lokalne zajednice, u subotu, 1. veljače 2020. održan je prvi obrazovni modul za odrasle na temu Iniciranje promjena koje vode ka zajednicama održivog razvoja.
Time je započeo besplatni edukativni program o održivom razvoju za građane Velike Gorice koji se sastoji od ukupno sedam obrazovnih modula zajednički nazvanih Alati za suradnju škola i lokalne zajednice za održivi razvoj kojima se razvijaju interdisciplinarne vještine učitelja i nastavnika, zaposlenika udruga civilnog društva, djelatnika javne uprave i zainteresiranih građana za umrežavanje i rješavanje situacija na održiv način, s ciljem stvaranja dugoročne suradnje škola i lokalne zajednice za održivi razvoj.
Projekt EdUTOPIJA 21 zamišljen je kao inicijativa za bolje razumijevanje i korištenje održivog razvoja u svakodnevnom životu mladih i lokalne zajednice. Pruža znanja, vještine i vrijednosti koje su potrebne građanima za poboljšanje kvalitete života i pridonosi razvitku svjesnog, aktivnog i odgovornog građanstva. Postavlja škole u srce zajednice kao pokretače i prostore praktične primjene održivog razvoja u zajednici te na inovativan i praktičan način razvija znanja i kompetencije djece i mladih o održivom razvoju, kao i znanja i kompetencije odraslih za unaprjeđenje održivog razvoja. Istovremeno, potiče participativan pristup – umrežavanje, suradnju i angažman lokalne zajednice, djece i mladih, učitelja i roditelja, škola i organizacija civilnog društva – s ciljem osmišljavanja, pokretanja i provođenja suradničkih inicijativa i projekata koji doprinose poboljšanju kvalitete života lokalne zajednice i ostvarivanju ciljeva održivog razvoja.
Sudionici su se ovom prilikom upoznali s pojmom održivi razvoj i s važnošću održivog razvoja za lokalne zajednice. Praktični dio uključivao je određivanje razvojnih ciljeva i uočavanje životnih navika kojima djelujemo na poticanje održivog razvoja svoje zajednice. Da bi se stvorio kvalitetan projekt održivog razvoja vlastite lokalne zajednice, važno je uočiti potencijale i prirodne resurse kojima zajednica raspolaže. Ovi resursi bi trebali biti održivi i za buduće generacije na način da se naprave planovi njihovog gospodarenja i održanja. Svaka održiva zajednica se suočava i s problemima razvoja, nedostatcima i teškoćama koji koče njen razvoj u smjeru održivosti. Sudionici su reflektirajući probleme naučili tehnike njihovog rješavanja u skladu s održivim razvojem i unaprjeđivanjem održive zajednice. Posljednji dio radionice bio je zadatak zamisliti izgled zajednice za 10 godina nakon što se provede projekt, izmijeniti ideje sa sudionicima, osmisliti projekt u vlastitoj zajednici, imenovati ono što bi u zajednici trebali promijeniti te referirati rezultate. Voditeljica modula bila je Vera Gjokaj, stručnjakinja za društveno poduzetništvo i održivi razvoj.
Program će kroz preostale module sudionike uvesti i u teme uključivanja i organizaciju različitih lokalnih dionika, planiranja i učenja kroz suradnju, komunikacijske vještine i zagovaranje, načine kvalitetnog financiranja projekta te metode evaluacije projektnih procesa i rezultata.
Uz obrazovne module za odrasle, EdUTOPIJA 21 provodi i niz edukativnih predavanja, praktičnih radionica rješavanja problema u lokalnoj zajednici i volonterskih akcija namijenjenih osnovnoškolcima. Djecu i mlade uči o održivom razvoju te ih osnažuje da postanu aktivni građani koji će se znati odnositi prema izazovima 21. stoljeća, s osjećajem solidarnosti i odgovornosti prema svojoj lokalnoj zajednici, ekosustavima planeta i budućim generacijama.
Ovaj model obrazovanja za održivi razvoj je sinergija višegodišnjeg iskustva članova i članica udruge ZMAG kao nositelja projekta te najboljih europskih praksi koje se koriste upravo na projektima suradnje organizacija civilnog društva, škola i lokalne samouprave.
EdUTOPIJA 21 primjer je praktične provedbe kurikuluma za međupredmetnu temu o održivom razvoju za osnovne škole. Također, razvija inovativne metode rada s djecom i mladima koje će škole i obrazovne institucije moći koristiti u daljnjem obrazovanju za održivi razvoj te postavlja temelj za pokretanje sličnih inicijativa u lokalnoj zajednici u budućnosti.
U projekt je uključeno 11 osnovnih škola, 640 učenika i učenica, 32 učiteljice i učitelja te više od 20 ostalih sudionika iz lokalne zajednice.
EdUTOPIJA 21 – stvaramo održivu budućnost je projekt udruge ZMAG (Zelena mreža aktivističkih grupa) koji se provodi u partnerstvu s Gradom Velikom Goricom i sedam škola na području Velike Gorice: OŠ Eugena Kumičića, OŠ Novo Čiče, OŠ Eugena Kvaternika, OŠ Eugena Kvaternika – PŠ Lukavec, OŠ Eugena Kvaternika - PŠ Dubranec, OŠ Vukovina – PŠ Rakitovec i OŠ Vukovina. Projekt je financiran kroz Švicarsko – hrvatski program suradnje, koji provodi Ured za udruge Vlade RH kroz Poziv Osnaživanje doprinosa organizacija civilnoga društva obrazovanju za održivi razvoj za unaprjeđenje ekonomske i socijalne kohezije.